''Felet är inte hunden, felet är ägaren'' - Cesar Millan

 
Detta eviga påstående om kamphundar dit och kamphundar hit. Om aggressiva hundar, och hundar som inte kan uppföra sig. Om hundar som har 'dåliga gener' och därför inte kan uppfostras till en fin sällskapshund. Alla dessa påståenden som bara rullar in från personer som inte har en aning om vad det snackar om, det är det jag ska försöka skriva om i detta inlägg.
 

Om man går ut på stan och går fram till en person och ställer frågan ''Vad är en kamphund?'' är jag helt säker på att man i 9 fall av 10 får ett svaret att det är en speciell ras. Och den här rasen är i många fall Pitbull. Men även hundar som Amstaff och Rottweiler. Att folk över huvudtaget påstår att en kamphund är en speciell ras som man bara kan ha om man ska hålla på med hund-fighter är helt sjukt. En kamphund är ingen speciell ras, det är en speciell hund. Vilken ras som helst kan vara en kamphund. Det är, precis som det står i rubriken av det här inlägget, ägarens fel.
 
Om jag köper en Pitbull, uppfostrar den rätt, med kärlek utan våld och en massa triggande blir det en fin sällskapshund. Om jag sedan köper en Chihuahua, låter den göra lite vad den vill. Bita lite där, attackera lite här utan att göra något åt saken för att jag tycker att det inte gör nått, 'den är ju ändå så liten och gör ingen större skada'. Då är den mycket mer kamphund än vad min Pitbull är. Det här är ett problem för folk som skaffar hund nu för tiden.
 
Folk köper en liten hund, kanske en chihuahua, kanske en dvärg-pudel, vad vet jag. Dom uppfostrar den bra, tror dom. Lär den sitta, lär den ligga, gör den rumsren. 'Skitbra' tänker dom, nu har jag en perfekt hund. Men där har dom fel. För när hunden då biter bästa kompisen i handen när hom/han försöker kela, då tar inte ägaren det på allvar. Varför? För att hunden är så liten. För att den inte gör någon ''större skada''. Skulle samma sak hända med en stor hund, en Pitbull, Golden, Labrador, whatever, då skulle det bli ett jävla liv. Och det är förståeligt då skadan blir större, men hur långt har man egentligen tänkt då?
 
Det här är just den anledningen varför jag reagerar så mycket när någon pekar ut en ras och kallar den för en kamphund med dåliga gener och fel i huvudet. Det är ju för fan att vara rasist. Det är precis samma sak, man drar alla över samma kant. ''Alla mörkhyade är dumma i huvudet'' är precis samma sak som att säga ''Alla Amstaffar är aggressiva''. Men det förstår inte folk, för tydligen är det väldigt stor skillnad på hund och människa.
 
Därför ber jag alla nu, alla som läser det här, tänk en extra gång innan ni pratar nästa gång. Tänk på att hunden blir som man uppfostrar den, ingen hund föds som kamphund, och ingen hund föds perfekt. Precis som vi människor. Vi vet inte allt när vi föds, vi lär oss hela tiden och det är precis likadant med hundarna. Dom lär sig också hela tiden, vad som är rätt och vad som är fel. Om ägaren då visar att det är okej att bita tills det man biter slutar andas då tror hunden det. Precis som vi tror att det vi lär oss i skolan är rätt.
 
Så jag säger återigen som Cesar - Felet är inte hunden, felet är ägaren

KOMMENTARER


 Namn:
Kom ihåg mig?

 E-postadress: (publiceras ej):


 URL/Bloggadress:


Kommentar: